Sekcia

Rok 1950: Pretekársky Tatraplán – výrobok znárodneného priemyslu

Bratislavčania si pred medzinárodným motocyklovým podujatím mohli prezrieť pretekársky automobil, ktorý vyrobili šikovné ruky československých robotníkov.

 

Novovznikajúce ľudovodemokratické zriadenie potrebuje zaujať široké vrstvy obyvateľstva novinkami, ktoré sa vyrovnajú konkurencii v ostatnom svete.  Obyvateľstvo musí presvedčiť o tom, že znárodnenie priemyselných podnikov bolo správnym krokom.  Ľudia musia vedieť, že odobratie majetku továrnikom a podnikateľom a jeho zverenie do rúk strany , respektíve ako sa to zvyklo nazývať do rúk pracujúceho ľudu, je jednoducho tým najlepším riešením.

Každý úspech v medzinárodnej konkurencii znamená pre socialistické zriadenie veľké plusy.  Nebolo tomu inak ani v prípade automobilovej výroby. Výstavným kusom s množstvo ocenení bol aj Tatraplán  inžiniera Bruna Sojku, ktorý svoj stroj mal predstaviť v plnej paráde na  I. Slovanskom okruhu v Bratislave.

 

 

FOTO: Ing. Bruno Sojka za volantom Tatraplánu pred salónom Mototechny v Bratislave. Foto: Archív TASR, autor Š.Petráš, 14.júla 1950.

 

„V rámci medzinárodnej motocyklovej súťaže I. Slovanského okruhu v Bratislave pôjde náš známy motorista Bruno Sojka na svojom Tatrapláne päť kôl závodným tempom, aby predviedol obecenstvu výrobok nášho znárodneného priemyslu, ktorý vytvorili ruky našich pracujúcich,“ píše sa v archívnej správe z roku 1950.

Závodný voz Tatraplán dosiahne rýchlosť 180 km za hodinu pri výkone 80 HP a Sojka získal na ňom už viac víťazstiev. Prvý raz štartoval s týmto vozom na Masarykovej veľkej cene v Brne, kde sa umiestnil bez tankovania na 9.mieste v silnej medzinárodnej konkurencii oproti strojom s výkonom 180 HP.

 

 

FOTO: Ing. Bruno Sojka za volantom Tatraplánu pred salónom Mototechny v Bratislave. Foto: Archív TASR, autor Š.Petráš, 14.júla 1950.
Tatraplán v salóne Mototechny v Bratislave, obkolesený športovými trofejami. Foto: Archív TASR, autor Š.Petráš, 14.júla 1950.