Sekcia

Rekordné tempo stavby plynovodu medzi Košicami a HUKO

Zdá sa, že vidina šťastnej socialistickej budúcnosti niektorým robotníkov v 50.rokoch minulého storočia dokázala strojnásobiť sily. Veď kto na svete by už len vtedy mohol povedať, že denne bude robiť za troch ľudí, len aby sme sa mali lepšie. Zdalo sa, že človek vydrží všetko, len aby vydržal aj stroj.

FOTO: V týchto dňoch začali stavať diaľkový plynovod medzi Hutným kombinátom a Košicami. Výkop ryhy pre plynovodné potrubie robí zemná fréza sovietskej výroby. Foto: Archív TASR, autor J.Kočiš, 11.novembra 1952.

 

     Takéto záväzky si kládli aj pracovníci, ktorí sa podieľali na budovaní plynovodu medzi Košicami a novovznikajúcim hutníckym kombinátom v neďalekej Šaci.

    „Začiatkom novembra 1952 začali stavať diaľkový plynovod medzi Hutným kombinátom a Košicami. Do začatia výroby v Hutnom kombináte budú týmto plynovodom dostávať plyn obyvatelia mesta pri HUKO a po začatí prevádzky budú Košice plne zásobované plynom z Hutného kombinátu,“ píše sa vo vtedajšej agentúrnej správe. 

 

FOTO: V týchto dňoch začali stavať diaľkový plynovod medzi Hutným kombinátom a Košicami. Výkop ryhy pre plynovodné potrubie robí zemná fréza sovietskej výroby, ktorej posádku tvoria strojník Jozef Kazimier a pomocník Ján Kundrát. Foto: Archív TASR, autor J.Kočiš, 11.novembra 1952.

   Výkop ryhy pre plynovodné potrubie sa realizuje pomocou zemnej frézy sovietskej výroby. To by mohlo v tom čase vysvetľovať možnosti strojnásobenia výkonu (pozn.redakcie). Dvojčlenná posádka frézy na stavbe HUKO s týmto vysokovýkonným strojom urobila vyše 20 km ryhy pre vodovod a kanalizáciu.

    Jeden z členov posádky strojník Jozef Kazimier sa na počesť 35.výročia Veľkej októbrovej revolúcie v socialistickej zmluve so závodom zaviazal, že ryhu v dĺžke 13 a pol km a v hĺbke 120 cm vyhĺbi do 3.decembra 1952, to znamená, že dennú normu bude plniť na 290%,“ toľko socialistický záväzok robotníka.