Sekcia

Rok 1950: Na prvú plochú dráhu na ľade prišli davy ľudí

Na zamrznutom pečenskom ramene Dunaja v Bratislave sa v nedeľu 29. januára 1950 konala 1. Bratislavská plochá dráha na ľade. Súboje jazdcov na motorkách sledovalo viac ako osem tisíc divákov.

     V Bratislave sa zišli pretekári z celého Slovenska a Moravy. Kolesá motoriek boli vybavené skrutkami. Raritou plochej dráhy boli aj preteky na bicykloch. Na štart sa v prestávkach postavili cyklisti z miestneho klubu Sokol Železničiari .

 

     Agilní bratislavskí motoristi združení v Slovenskom autoklube, nezaháľali ani v zime na prelome rokov 1949/1950. Svedčí o tom aj vydarené podujatie, ktorým bola 1. Bratislavská plochá dráha na ľade. „Samozrejme vtedy nešlo o plochodrážne špeciály pre ľadovú odnož tejto disciplíny, tak ako ich poznáme dnes“, hovorí Martin Búri, predseda Speedway Clubu Žarnovica. „Na ľade sa predstavili hlavne pretekári s motorkami, ktorých kolesá opatrili skrutkami, a tak mohli bezpečne jazdiť vo väčšej rýchlosti po ľade aj v zákrutách. Veľká divácka kulisa, televízne kamery a záštita známeho generála Dr. Antona Rašlu, ktorý tri roky predtým pôsobil pri súdnom procese s bývalým prezidentom Slovenskej republiky Dr. Jozefom Tisom ako žalobca, zvýšili hodnotu podujatia“, hovorí Búri.

Motocyklové preteky na plochej dráhe na ľade. Záber z pretekov. Foto: archív TASR, autor L. Roller/29. januára 1950

 

     Na dunajskom ramene Pečňa v blízkosti Petržalky sa zišlo 44 odhodlaných pretekárov nielen z Bratislavy ale aj Trnavy, Piešťan, či Brna. Rozdelení boli do kategórií do 175 ccm, do 250 ccm, do 350 ccm a nad 350 ccm. V každej kategórii jazdci najprv absolvovali po dve kvalifikačné jazdy, vždy na štyri kolá. Potom tých najlepších čakali finálové jazdy a na záver finále o absolútneho víťaza pretekov, pričom sa štartovalo s odstupmi podľa kubatúr.

Víťazi 1. Bratislavskej plochej dráhy na ľade

     Absolútnym víťazom sa stal Gašpar Kováč z Trnavy na stroji DKW kubatúry 125 ccm. "Diváci však boli svedkami ešte jednej neplánovanej jazdy, keď mladý začínajúci pretekár František Sassman z Bratislavy jazdiaci na stroji ČZ 500 vyzval v rámci súboja Slovensko vs. Morava, brnenského Zdeňka Hrdličku st., ktorý vyhral kategóriu do 250 ccm. Namiesto neho však do súboja nastúpil mladý pretekár z Brna Alois Jarolím, ktorý štartoval na klasickej plochej dráhe ešte začiatkom 70. rokov. Víťazstvo si z jazdy odniesol Sassman", dodáva M. Búri. Kubatúru do 350 ccm vyhral František Zacheus z Brna, nad 350 ccm opäť Zdeněk Hrdlička st. z Brna.

 

     Dobová tlač zhodnotila podujatie pozitívne. V 2. čísle časopisu AUTOMOTO sa písalo: „Úspech 1. Bratislavskej plochej dráhy je veľkým prínosom slovenskému motorovému športu. Dosiahli sme dva výsledky: ponajprv sa týmto podnikom dala mladým slovenským nadšencom pre tento šport príležitosť, aby sa predstavili a potom, dokázali sme vzbudiť taký záujem o motorový šport u obecenstva, že sa môžeme vydať na ďalšie kroky k popularizácii motorizmu.“

 

Motocyklové preteky na plochej dráhe na ľade. Preteky, ktorým sa prizerali tisícky bratislavského obyvateľstva splnili očakávanie a svoje poslanie. Foto: archív TASR, autor L. Roller/29. januára 1950