Sekcia

Alweg – futuristická doprava pre Vysoké Tatry

V polovici 60. rokov minulého storočia mohli Vysoké Tatry získať punc svetovosti. Tatranská elektrická železnica mala byť nahradená jednokoľajovou visutou dráhou Alweg.

 

     „Kolektív pracovníkov Štátneho ústavu pre rajónové plánovanie v Bratislave vedený inž. Petrom Hubkom, vypracoval na základe širokých vedeckých výskumov podložených modernou výpočtovou technikou, Územno-ekonomickú štúdiu dopravného riešenia oblasti Vysokých Tatier. Podľa tohto návrhu sa má namiesto Tatranskej elektrickej železnice vybudovať jednokoľajová visutá dráha typu Alweg, ktorá je švédskym patentom“, píše sa v archívnej správe TASR.

Zľava inž. arch. Fedor Šimko, námestník riaditeľa ústavu a autori projektu inž. Peter Hubka a inž. arch. Alexander Valentovič nad Štúdiou. Foto: archív TASR, autor I. Dubovský/19. januára 1967

 

     „Trasa monorailu by viedla zo železničnej stanice Poprad do Starého Smokovca a zo Štrbského Plesa cez Starý Smokovec do Tatranskej Lomnice. Výhľadovo sa trasa plánuje až do Javoriny.

     Princíp visutej dráhy spočíva v tom, že vozňová súprava, poháňaná elektrinou sa pohybuje na pneumatických kolesách po trati zdvihnutej nad úrovňou terénu. Výška podperných stĺpov by bola 5-7 m. Kapacita súprav o troch vozňoch je 240 cestujúcich.

     Okrem technických výhod umožňuje tento systém dopravy maximálne šetrenie prírody, mimoúrovňové križovanie, lacnejšiu údržbu, najmä za vysokého stavu snehu. Trať by bola prvá svojho druhu vo vysokohorských podmienkach a merala by 34 km. Náklady na ňu by boli menšie asi o 15%, ako sa vynaložia na rekonštrukciu TEŽ.

     Koncepcia tohto riešenia dopravy vo Vysokých Tatrách bola dosiaľ odsúhlasená na Okresnom národnom výbore v Poprade a Krajskom národnom výbore v Košiciach“, uvádza správa TASR.

V uplynulý týždeň dali vo Vysokých Tatrách do prevádzky novú električku tzv. Tatranské trojča, ktorá prepravuje cestujúcich na trati Poprad-Štrbské Pleso. Táto moderná trojdielna vozová súprava vyrobená v ČKD Tatra Praha má v budúcnosti nahradiť už nevyhovujúcu tatranskú električku. Tatry majú dostať 17 takýchto súprav. Foto: archív TASR/19. apríla 1965

 

Z histórie Alwegu...

     Alweg bol jednokoľajový typ dráhy zložený z 20 až 30 m dlhých betónových nosníkov položených na betónových pilieroch. Vozidlá, ktoré po nej jazdili boli poháňané elektrinou a dosahovali rýchlosť až 100 km/hod.

     Od začiatku 60. rokov sa v Tatrách pracovalo na územnom dopravnom riešení pre celú oblasť. Dopravu v tom čase zabezpečovala Tatranská elektrická železnica, ktorá mala k dispozícii iba staré električky. Návrhy odborníkov sa rôznili, popri obnove ozubnicovej železnice sa kreslila aj štvorprúdová cesta. Alweg sa zdal mnohým ako pridrahý sen, ktorý však nadchol Slovákov natoľko, že sa začali naň zbierať.

     Zbierku vyprovokovali vysokoškolskí študenti a zastrešil ju denník Smena. Za niekoľko týždňov sa vyzbieralo viac ako 5 miliónov Kčs.

     Akciu Alweg, ktorá nadobudla masový charakter zastavila vo februári 1968 čs. vláda. Minister dopravy Alois Indra na tlačovej konferencii oznámil stovke zhromaždených novinárov z celej republiky, že Alweg nebude. Na Slovensku to vyvolalo vlnu nevôle. Hneď na druhý deň vyšlo do ulíc Bratislavy okolo dvetisíc študentov.

   

Zábery zo zhromaždenia študentov protestujúcich proti zastaveniu výstavby Alwegu vo Vysokých Tatrách. Foto: archív TASR, autor J. Bakala/10. februára 1968

 

     „Po piatkovej tlačovej besede o dopravnom systéme Alweg vo Vysokých Tatrách prešli dnes na poludnie poslucháči bratislavských vysokých škôl ulicami mesta s transparentmi "Chceme Alweg, Tatrám Alweg" a tlmočili túžbu mladých po výstavbe moderného dopravného nekonvenčného systému vo Vysokých Tatrách.

     S cieľom oboznámiť sa s podrobnosťami a prispieť k urýchleniu vyjasnenia výstavby Alwegu, zišli sa potom v aule Slovenskej vysokej školy technickej na stretnutí bratislavských vysokoškolákov. Okolo dvetisíc poslucháčov jednotlivých fakúlt vysokých škôl si pozorne vypočulo príhovory predstaviteľov nášho verejného života, odborníkov a mládežníckych funkcionárov", uvádza archívna správa TASR.

 

Zábery zo zhromaždenia študentov protestujúcich proti zastaveniu výstavby Alwegu vo Vysokých Tatrách. Foto: archív TASR, autor J. Bakala/10. februára 1968

 

Namiesto Alwegu škola

     Zbierka za zrušený Alweg pomohla obci Nemecká. Časť vyzbieraných peňazí si darcovia zobrali naspäť, stále však zostávalo viac ako 3,5 milióna Kčs. Z týchto peňazí v Nemeckej postavili novú základnú školu. 

    

V obci Nemecká medzi Breznom a Banskou Bystricou na strednom Slovensku vyrástol jeden z najmodernejších školských areálov. Školu vybudovalo vyše sedemtisíc mladých ľudí z Československa i zo zahraničia ako stavbu mládeže. V septembri 1972 sa vyše 300 žiakov obce a blízkeho okolia prvý raz posadilo do novučičkých lavíc v najmodernejšom školskom areáli na Slovensku. Zaplnili trinásť školských tried, osem odborných učební pre výučbu fyziky, chémie, biológie, výtvarnej a hudobnej výchovy a pracovného vyučovania. Foto: archív TASR, autor M. Mendrej/11. októbra 1972