Sekcia

Rok 1964: Najväčší letecký deň na Sliači

Historické letisko SNP na Sliači, známe v slávnych dňoch bojov slovenského ľudu proti fašistom pod menom Tri duby, bolo 29. augusta dejiskom najväčšieho leteckého dňa v doterajšej histórii československého letectva.

 

     "Strážcovia vzdušného priestoru našej republiky a zväzarmovskí piloti, pokračovatelia tradícií novej doby, pozdravili leteckým dňom 20. výročie veľkého revolučného hnutia slovenského ľudu.

     Na letisku, na ktorom v ťažkých dňoch veľkého boja nášho ľudu za slobodu denne pristávali sovietske lietadlá prinášajúce pomoc povstalcom, privítali desaťtisíce účastníkov osláv z celej republiky sovietsku stranícku a vládnu delegáciu na čele s Nikitom Sergejevičom Chruščovom, prvého tajomníka ÚV KSČ, prezidenta republiky Antonína Novotného spolu s prvým tajomníkom ÚV KSS Alexandrom Dubčekom a ďalšími poprednými predstaviteľmi strany, vlády a Národného frontu, uvádza archívna správa TASR.

Z tribúny sledujú program leteckého dňa vzácni hostia: sovietska stranícka a vládna delegácia na čele s N. S. Chruščovom, prvý tajomník ÚV KSČ, prezident republiky A. Novotný, prvý tajomník ÚV KSS A. Dubček s ďalšími poprednými predstaviteľmi strany, vlády a Národného frontu. Foto: archív TASR, autor V. Přibyl/29. augusta 1964
Na tribúne letiska. Malá Ivetka Friedmanová, dcérka povstaleckého pilota sleduje program leteckého dňa z náručia súdruha Chruščova. Ako vidieť, dobre sa tu cíti. Foto: archív TASR, autor K. Cích/29. augusta 1964
Elena Bučková, manželka bývalého bojovníka SNP z Veľkého Krtíša, jedna z tisícov účastníčok leteckého dňa, mala šťastnú príležitsť porozprávať sa so súdruhom Chruščovom. Foto: archív TASR, autor K. Cích/29. augusta 1964

 

     "Štartovaciu plochu opúšťa nadzvukové lietadlo - jedno z najnovších diel sovietskych leteckých konštruktérov. Lietadlá, ktoré často nevidíme. Z nadoblačných výšok vydávajú aerodynamické rany pri prekonávaní rýchlosti zvuku.

     Tisíce párov očí sledovalo štart týchto lietadiel, pritom si málokto stačil uvedomiť, že už na štartovacej ploche mali takú rýchlosť, s akou sa pohybovali počas druhej svetovej vojny bežné typy lietadiel vo vzduchu. Sú to nové reaktívne lietadlá s nadzvukovou rýchlosťou, prvý raz predvedené v Sovietskom zväze pri tušimskej prehliadke roku 1961. Sú to lietadlá, ktoré zabezpečujú Sovietskemu zväzu v letectve rovnaké svetové prvenstvo, ako v oblasti výskumu kozmu", píše sa v archívnej správe TASR.

Štartovaciu plochu opúšťa nadzvukové lietadlo. Foto: archív TASR, autor Š. Petráš/29. augusta 1964
Záber z leteckého dňa. Foto: archív TASR, autor Š. Petráš/29. augusta 1964

 

     História sliačskeho letiska sa začala písať 15. júla 1935. Severne od Zvolena, pri majeri Tri Duby pristáli v tento deň prvé vojenské lietadlá. O rok neskôr sa na letisku otvorila letecká škola. Riadil ju Československý aeroklub pre stredné Slovensko, so sídlom vo Zvolene. V apríli 1936 dostal z národnej leteckej zbierky 3 školské lietadlá.  Od 1. septembra 1937 bola v priestoroch letiska už nasťahovaná letecká posádka. Následne v roku 1938 sa začali budovať kasárne pre letcov.

     Letisko Tri Duby plnilo dôležitú úlohu počas Slovenského národného povstania. V tom čase bol jeho veliteľom kpt. Belo Kubica. V septembri 1944 bolo letisko niekoľkokrát bombardované. Prevádzka bola na ňom obnovená v marci 1945 a zároveň bolo premenované na Letisko SNP Sliač.

 

František Faitl (uprostred), veliteľ I. slovenského stíhacieho pluku vo Zvolene, ktorý pri príležitosti osláv 20. výročia SNP dostal Rad červenej hviezdy a Pamätnú medailu SNP v kruhu svojich spolubojovníkov. Foto: archív TASR, autor V. Přibyl/29. augusta 1964