Sekcia

Rok 1970: Popradské letisko v plnom lesku

Prestrihnutím pásky otvoril 17. januára minister výstavby a techniky SSR Štefan Šebesta letisko Poprad-Tatry.

 

     Prvopočiatky dnes už medzinárodného letiska v Poprade siahajú do roku 1938. V rámci obranných opatrení pred 2. svetovou vojnou vzniklo neďaleko obce Veľká poľné letisko. Od roku 1943 začala z Popradu lietať pravidelná civilná linka Bratislava-Sliač-Poprad-Prešov.

     S blížiacimi sa Majstrovstvami sveta v klasickom lyžovaní na Štrbskom Plese (február 1970) rástol tlak aj na skvalitnenie všetkých služieb v okolí Vysokých Tatier. Trávnatú vzletovú a pristávaciu dráhu vybetónovali a letisku pribudla aj nová administratívna budova.

    Do Popradu prišiel v sobotu 17. januára 1970 slávnostne prestrihnúť pásku na novom letisku minister výstavby a techniky SSR Štefan Šebesta. "Prítomní boli aj minister dopravy SSR ing. dr. Štefan Šutka, minister a zároveň predseda Federálneho výboru pre dopravu ing. Jaroslav Knižka a minister dopravy ČSR prof. Josef Starý", uvádza archívna správa TASR.

Zľava minister dopravy SSR ing. dr. Štefan Šutka, minister-predseda Federálneho výboru pre dopravu ing. Jaroslav Knižka a minister dopravy ČSR prof. Josef Starý. Foto: archív TASR, autor Š. Petráš/17. januára 1970

 

     V ten istý deň pristáli na novootvorenom popradskom letisku aj prvé lietadlá. V bývalom Československu bolo jedným z troch, na ktorom pristávali stroje z celého sveta. Zároveň získalo prívlastok najvyššie položeného letiska v strednej Európe pre dopravné lietadlá na krátke a stredné trate.

Prílet lietadla s prvými cestujúcimi. Foto: archív TASR, autor Š. Petráš/17. januára 1970