Sekcia

Rok 1988: Na Lomnický štít novou lanovkou

Testovacími jazdami vrcholí záverečná fáza montáže technológie novej kabínkovej lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít.

 

     "Montáž novej kabínkovej lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít robí dodávateľská firma Von Roll Transportsystem AG zo Švajčiarska. Najskôr je však potrebné zlikvidovať jedinú podperu úseku, na čo sa podujali horolezci z telovýchovnej jednoty IAMES Kežmarok. Systém jedného nosného lana a dvoch ťažných lán bude zamenený za systém dvoch nosných lán a jedného ťažného lana, čo prispeje k zvýšenej stabilite počas silnejšieho vetra. Cieľom prestavby vrcholovej stanice je aj podstatné zlepšenie pracovných podmienok stálej služby v našich najvyššie položených pracoviskách i personálu ČSD", uvádza sa v archívnej správe TASR.

Na snímke pri testovacej jazde sprievodca Peter Weiner zo Správy východnej dráhy, rušňové depo Poprad, ktoré zabezpečuje montáž technológie. Foto: archív TASR, autor S. Písecký/3. novembra 1988

 

     Výstavba úseku lanovky Skalnaté pleso – Lomnický štít sa začala v roku 1936. Do bežnej prevádzky bola uvedená v decembri 1941. Vrcholová stanica je vo výške 2625 metrov nad morom a je to dodnes najvyššie obývané miesto na Slovensku.

     Lanovka má prevýšenie 868 metrov, maximálnu dopravnú rýchlosť 4,1 metra za sekundu, prepravnú kapacitu 45 osôb za hodinu a čas jazdy je 8,8 minúty.

     Do roku 1956 držala lanovka z Tatranskej Lomnice na Lomnický štít svetový rekord so svojou celkovou dĺžkou 5428 metrov.

Zľava Juraj Husovský z ČSD, elektroúsek Poprad, sediaci Ing. Ervín Amstad z Frey AG a Ing. Wermer Stokli, obaja Švajčiari z Von Roll Transportsystem AG pri oživovaní elektronického riadiaceho systému. Foto: archív TASR, autor S. Písecký/3. novembra 1988